Τρίτη 15 Απριλίου 2014

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ.κ. Σεραφείμ



                    "Ο τέταρτος δρόμος.."
"Ο τέταρτος δρόμος.."
"Τη Αγία και μεγάλη Τρίτη της των δέκα παρθένων παραβολής της εκ του Ιερού Ευαγγελίου, μνεία ποιούμεθα."
Σ' αυτήν την θαυμάσια παραβολή την οποία ακούμε κάθε Μεγάλη Τρίτη, μας ξεναγεί με τον συγκλονιστικό του λόγο ο ρήτορας των Επισκόπων, ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος. Ποια η σχέση μας με τη μεγάλη αυτή μορφή της Εκκλησίας; Είναι κάτι το πολύ δύσκολο να απαντήσει κανείς. Όμως τα λόγια του παραμένουν αθάνατα και επίκαιρα για την εποχή μας και για όλους μας.
Α. Τι δεν είχαν οι πέντε από τις δέκα παρθένες;
Είχαν την φωτιά που είναι η παρθενία, ενώ απουσίαζε το λάδι που είναι η ελεημοσύνη: "και όπως ακριβώς η φωτιά εάν δεν έχει λάδι να την τροφοδοτεί σβήνει, έτσι και η παρθενία, αν δεν έχει ελεημοσύνη, σβήνει".
Ποιοι είναι οι έμποροι οι οποίοι πωλούν το λάδι, σύμφωνα με την παραβολή; "Είναι οι φτωχοί, αυτοί που κάθονται μπροστά στην εκκλησία περιμένοντας την ελεημοσύνη μας. Και πόσο πρέπει να αγοράσω; Όσο θέλεις. Δεν ορίζω την ποσότητα για να μην προβάλλεις για δικαιολογία την φτώχεια.
Όσο μπορείς, τόσο αγόρασε.
Έχεις οβολό; Αγόρασε τον ουρανό.
Όχι γιατί είναι φτηνός ο ουρανός, αλλά επειδή είναι φιλάνθρωπος ο Κύριος.
Δεν έχεις οβολό; Δώσε ένα ποτήρι κρύο νερό.
Δώσε ψωμί και πάρε Παράδεισο.
Δώσε μικρά πράγματα και πάρε μεγάλα.
Δώσε φθαρτά και πάρε άφθαρτα.
Η ελεημοσύνη είναι λύτρωση της ψυχής. Πλύνε τα χέρια της ψυχής σου με την ελεημοσύνη. Γι' αυτό κάθονται οι πτωχοί έξω από την εκκλησία, για να πλύνεις τα χέρια της ψυχής σου."
Β. Τι είναι η ελεημοσύνη;
Είναι ο τέταρτος δρόμος της μετανοίας.
"Η βασίλισσα των αρετών, που ανεβάζει τους ανθρώπους στις ουράνιες αψίδες.
Είναι ο άριστος συνήγορος" στο θρόνο της Θείας Μεγαλοσύνης.
Είναι ο τεχνίτης και ο οικοδόμος που μας κτίζει ένα πολυτελέστατο διαμέρισμα στην Άνω Ιερουσαλήμ. Είναι αυτή που θα μιλήσει για εμάς στο Θεό και θα μας δώσει τη δυνατότητα να δούμε το πρόσωπό Του. "Είναι μεγάλα τα φτερά της ελεημοσύνης", θα τονίσει η χρυσή αηδόνα της Εκκλησίας. "Διασχίζει τον αέρα, ξεπερνά την σελήνη, πάει πιο πάνω από τις ακτίνες του ηλίου...προσπερνά το πλήθος και τους χορούς των αγγέλων και στέκεται κοντά στον ίδιο τον βασιλικό θρόνο του Θεού. Κορνήλιε, οι προσευχές σου και οι ελεημοσύνες σου ανέβηκαν μπροστά στο Θεό (Πραξ. ι',4)".
Γ. Σήμερα που ο ξένος, που ο πλησίον είναι ο μεγάλος άγνωστος, που η αγάπη εξέλειπε, που η φιλοξενία ελαττώθηκε, που δεν επικρατεί η αποστολική προτροπή "χαίρειν μετά χαιρόντων και κλαίειν μετά κλαιόντων", ο ιερός Χρυσόστομος μας συγκλονίζει και πάλι με τα παραδείγματα τα οποία δανείζεται από την Παλαιά Διαθήκη. "Ζητάς να φιλοξενήσεις τον Ηλία; Σου δίνω τον Κύριο του Ηλία και εσύ δεν Τον τρέφεις. Εάν έβρισκες τον Ηλία, πώς θα τον φιλοξενούσες; Η απόφαση του Χριστού είναι, όποιος θα κάνει αυτό σ' έναν από αυτούς τους ασήμαντους, το έκανε σε εμένα (Ματθ. 25,40)".
"Σκέψου τον Χριστό κατά την ημέρα εκείνη να καλεί μπροστά στους αγγέλους και σε όλες τις ουράνιες δυνάμεις και να λέει:
Αυτός με φιλοξένησε στη Γη.
Αυτός με ευεργέτησε μυριάδες φορές.
Αυτός όταν ήμουν ξένος με περιμάζεψε.
Σκέψου την παρρησία μπροστά στους αγγέλους και το καύχημα μπροστά στις ουράνιες δυνάμεις."
Μεγάλη Τρίτη. Οι υμνογράφοι με την αγιοπνευματική τους εμπειρία μάς υπενθυμίζουν : 
"Φαιδρυνέσθω η λαμπάς υπερεκχείστω ταύτης και το έλαιον" (Κανών αποδείπνου)
"Ικανούσθω το κοινωνικόν ψυχής ημών έλαιον εν αγγείοις" (Κανών όρθρου Μεγ. Τρίτης)
"...έκαστος πολλαπλασιάσωμεν το της χάριτος τάλαντον...και σκορπιζέτω τον πλούτον πένησιν άλλος. ούτω γαρ το δάνειον πολυπλασιάσομεν και ως οικονόμοι της χάριτος δεσποτικής χαράς αξιωθώμεν" (Στιχηρό αποστίχων)
Και κάτι ακόμη. Είναι το πιο σπουδαίο. Θέλουμε να έχουμε φίλο τον Χριστό; Ο Άγιος Κοσμάς ο ποιητής μας απαντά : "...δάνεισαι τω δεδωκότι, διάδως πτωχοίς και κτήσαι φίλον τον Κύριον".
Καλή Μεγάλη Εβδομάδα!

της Καλύβης Κοιμήσεως Θεοτόκου Ιεράς Σκήτης Κουτλουμουσίου, των εκδόσεων Αρμός.Τα κείμενα πάρθηκαν από το βιβλίο "Από την Ανάσταση του Λαζάρου στην Ανάσταση του Χριστού"

Πηγή : imkastorias.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: