Παρασκευή 12 Νοεμβρίου 2010

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΨΕΥΔΟΣ. ΑΠΟ ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΦΙΟΝΤΟΡ ΝΤΟΣΤΟΓΕΦΣΚΗ.




Το Φιοντρ Ντοστογιέφσκυ
Mιὰ φορά, πρόσφατα, σὲ βαγόνι, ἔτυχε ν’ ἀκούσω λόκληρη πραγματεία γι τν θεϊσμό.  μιλητς ταν νας κύριος πκείνους τος κοσμικος κα τεχνοκρατικος κύκλους, πο κατ τλλα εχε τ σκυθρωπή, λλ ἀρρωστημένη δίψα γιὰ ἀκροατές.
ρχισε τν μιλία του π τ μοναστήρια. Δν γνώριζε τίποτα σχετικ μ τ μοναστήρια κα ατ φάνηκε π τς πρτες κι όλας λέξεις: δεχόταν τν παρξη τν μοναστηριν ς κάτι τ διαίρετοπ τ δόγματα τς πίστης, φανταζόταν τι τ μοναστήρια συντηρονται π τ κράτος κα στοιχίζουν πολ κριβ στδημόσιο ταμεο καί, ξεχνώντας τι ο μοναχο εναι μία πολύτωςλεύθερη ταιρεία προσώπων, πως κα ποιαδήποτε λλη,παιτοσε στ νομα το φιλελευθερισμο τν καταστροφή τους,σ ν ταν κάποιο τυραννικ καθεστώς. 
λοκλήρωσε τν μιλία του μ πιχειρήματα το πόλυτου κα πέραντου θεϊσμο στβάση τν φυσικν πιστημν κα τν μαθηματικν. Φοβερσυχν ναφερόταν στς φυσικς πιστμες κα τ μαθηματικά, χωρς ν παραθέτει, λλωστε, οτε να πιχείρημα δανεισμένο πατς τς πιστμες κατ τ διάρκεια λόκληρης τς διατριβς του. Μιλοσε παρόλα ατ μόνος του, ν ο πόλοιποι κουγαν: «Θδιαπαιδαγωγήσω τ γιό μου ν εναι τίμιος νθρωπος, ατ εναιλο κι λο», συμπέρανε τελειώνοντας, χοντας φανερ τν πεποίθηση τι τ γαθ ργα,  θικ κα  τιμιότητα εναι κάτι τδεδομένο κα τ πόλυτο, πο δν ξαρτται π τίποτα κα τποο πάντα μπορε κανες ν τ βρε στν τσέπη του, ταν τ χεινάγκη, χωρὶς κόπουςμφιβολίες κα παρεξηγήσεις. Κα ατς κύριος εχε συνήθιστη πιτυχία. Μαζί του ταν ξιωματικοί, γέροντες, κυρίες κα μεγάλα παιδιά. Τν εχαρίστησαν θερμφεύγοντας γι τν μεγάλη εχαρίστηση πο τος δωσε κα μία κυρία μάλιστα, μητέρα μις οκογένειας, ντυμένη στ μετάξια καπολ μορφη, γελώντας εχάριστα, δυνατά, το νακοίνωσε τι τώρα πλέον εναι πεισμένη τι στν ψυχή της πάρχει «μόνοτμός». Κα ατς  κύριος φυγε μ να συνήθιστο συναίσθημα σεβασμο πρς τν αυτό του.
Αὐτὸς λοιπὸν ὁ σεβασμὸς εἶναι ποὺ μὲ κάνει νὰ χάνω τὰ μυαλά μου. Τ τι πάρχουν βλάκες κα φλύαροι, φυσικ δν μπορε ν μς καταπλήσσει· ατς μως  κύριος εναι φανερ τι δν εναι βλάκας. Πιθαν ν μν εναι οτε κα πατεώνας, οτε κα χρεος·μπορε μάλιστα ν εναι τίμιος νθρωπος κα καλς πατέρας. Ατςπλ δν κατανοοσε πολύτως τίποτα π λα κενα ποποφάσισε ν κρίνει. Δν εναι δυνατ ν μν το ρθε στ μυαλ σκέψη με τ π μία ρα, μέρα  μήνα: «Φίλε μου, βν Βασίλιεβιτς ( πως λλις τν λεγαν), συζητοσες, λλ δν γνωρίζεις τίποτα γι λα ατ πο λεγες. Βλέπεις, ατ τγνωρίζεις καλύτερα π τν καθένα. Νά, λοιπόν, πο ναφερόσουν στς φυσικς πιστμες κα τ μαθηματικὰ  μως γνωρίζεις καλύτερα π’ λους τι τ φτωχ μαθηματικ πο μαθες στ δικό σου σχολεο π καιρ τώρα τ χεις ξεχάσει, λλωστε ποτ δν τκατεχες καλά, ν ποτέ σου δν εχες καμι σχέση μ τς φυσικςπιστμες. Πς τότε μιλοσες; Μ ποιό δικαίωμα δίδασκες τοςλλους; Γιατ καταλαβαίνεις πολ καλ τι τ μόνο πο κανες ταν ν ψεύδεσαι· κα δν φτάνει ατό, λλ μέχρι σήμερα ξακολουθες ν εσαι περήφανος γι τν αυτό σου· δ ντρέπεσαι καθόλου;».
Εμαι πεπεισμένος τι θ μποροσε ν ναρωτηθεσχετα μ ττι θ ταν πασχολημένος μ «ποθέσεις» κα δν θ εχε καθόλου χρόνο ν ναζητ παντήσεις σ ργόσχολες ρωτήσεις. Εμαι ναμφισβήτητα πεπεισμένος τι ατς ο σκέψεις, στω καφευγαλέα, πέρασαν π τ μυαλό του. Ατς μως δ ντράπηκε, δφιλοτιμήθηκε! Ατ  γνωστο εδους ναισχυντία το Ρώσου διανοουμένου εναι να σημαντικό, κατ τ γνώμη μου, φαινόμενο. Κα δ σημαίνει πολύτως τίποτα τ γεγονς τι ατ βρίσκεται παντο κα πάντα κα τι λοι τν χουν συνηθίσει κα βαρεθε· παρόλα ατ ξακολουθε ν παραμένει γεγονς ξιοθαύμαστο καξιοπερίεργο. Μᾶς μαρτυρεῖ γιὰ τὴν ἀδιαφορία ποὺ κυριαρχεῖἀπέναντι στὴν κρίση τοῦ ἴδιου μας τοῦ ἑαυτοῦ ἐνώπιον τῆς συνείδησής μας , πράγμα πο εναι τ διο, μς μαρτυρε γι τνσυνήθιστη λλειψη σεβασμο πέναντι στν αυτό μας κα μςδηγε στν πογοήτευση κα τν ἀπώλεια κάθε ἐλπίδας ὅτι μπορεῖνὰ συμβεῖ κάτι τὸ ἀνεξάρτητο καὶ σωτήριο γιὰ τὸ ἔθνος, ἀκόμη καὶστὸ μέλλον, ἀπὸ τέτοιους ἀνθρώπους καὶ τέτοια κοινωνία. Τκροατήριο, δηλαδ  πιφάνεια, τ ερωπαϊκ περίβλημα, νόμος πο χει δοθε π τν Ερώπη «παξ δι παντός»  ατ τκροατήριο χει καταλυτικ πίδραση σ κάθε Ρσο.
[Ἀπ «Τ μερολόγιο νς συγγραφέα», Α΄ μέρος (1873), κδ. ρμός, σ μετάφραση (π τ ρωσικά) Βασίλη Τριανταφυλλίδη]

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΡΕΛΟΓΙΑΝΝΗ.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Γιαυτό τον λένε Ντοστογιέφσκι! Ήταν απλώς ένας άνθρωπος υπέροχος. Δεν ξέρω αν θα μπορούσε κανείς πιο όμορφα να περιγράψει την "βλακεία". Πολύ καλή ανάρτηση πάτερ!