Τρίτη 19 Μαρτίου 2013

Ἀτελεύτητο μαρτυρολόγιο τῆς ἁγιασμένης Ἑλλάδας. (Α) Τοῦ κ. Φώτη Κόντογλου.


τελεύτητο μαρτυρολόγιο τς γιασμένης λλάδας.
Το κ. Φώτη Κόντογλου.
λευθερία, 25-10-1964

(Α΄)
(πρώτη δημοσίευση από το ιστολόγιό μας)


            Χριστς επε προφητικ στος μαθητές του: «πως καταδιώξανε μένα, θ καταδιώξουνε κ’ σς», «Ε μ δίωξαν, κα μς διώξουσιν». (ωάν. ε΄, 20). Κα γι ν τυπωθον τ λόγια του στν νο τους, επε: «Ν θυμόσαστε τν λόγο πού σας επα, «Μνημονεύετε το λόγου ο γ επον μίν».
            Κα δν τ επε ατ μία δυ φορές, λλ πολλς φορές. Πρν ν π τ λόγια πο γράψαμε παραπάνω, επε κα τοτα: «ν κόσμος σας μισε, ξέρετε πς μένα μ μίσησε πρωτήτερα π σς». Κα στος μακαρισμος επε: «Μακάριοι ο δεδιωγμένοι νεκεν δικαιοσύνης, μακάριοι στε ταν νειδίσωσιν μς κα διώξωσι κα επωσι πν πονηρν ρμα καθ’ μν ψευδόμενοι νεκεν μο». (Μάτθ. ΄, 10). Κα πάλι λέγει: «Προσέχετε π τος νθρώπους. Γιατί θ σς παραδώσουν σ συνέδρια κα στς συναγωγές τους κα θ σς μαστιγώσουνε, κα θ σς τραβήξουνε μπροστ σ γεμόνες κα βασιλιάδες γι μένα, γι ν μαρτυρήσετε μπροστά τους κα μπροστ στος εδωλολάτρες.
Κα θ παραδώση δελφς δελφ σ θάνατο κα πατέρας τ παιδί του… κα θάσαστε μισημένοι π λους γι τόνομά μου. Μ κενος πο θ κάνη πομον ς τ τέλος, ατς θ σωθ». (Μάτθ. ΄, 17). Κα πάλι λλο λέγει τ ληθιν στόμα το Κυρίου: «Θ βάλουνε πάνω σας τ χέρια τους κα θ σς καταδιώξουνε, παραδίνοντάς σας σ δικαστήρια κα σ φυλακς γι τόνομά μου. Κι’ ατ θ γίνη γι ν μαρτυρήσετε τν πίστη σας. Βάλετε λοιπν στς καρδιές σας ν μ προμελεττε τί θ πολογηθτε, γιατί γ θ σς δώσω στόμα κα σοφία, πο δ θ μπορέσουν ν ντιμιλήσουν μήτε ν ντισταθονε λοι ο ντίμαχοί σας». (Λούκ. κά΄, 12).
            Λοιπόν, πάρχει πι σίγουρη κα βεβαιωμένη πόδειξη πς μαθητς το Χριστο ληθινς εναι κενος πο θ καταδιωχθ γι τόνομά του κα θ βασανισθ γιατί εναι χριστιανός, κι’ χι κενος πο δν παθαίνει τίποτα γι τν πίστη του; ληθινά, δν πάρχει πραγματικς χριστιανς πο δν τράβηξε κάποια μαρτύρια. ν δν τν δείρουν δν τν βασανίσουν δν τν σφάξουν, στόσο θ περάση π λλα μαρτύρια, γιατί θ τν συκοφαντήσουν, θ τν πομπέψουν, «λέγοντες πν πονηρν ρμα κατ’ μο, ψευδόμενοι νεκεν το Χριστο».
            στε, ξαναλέγω, πς σίγουρη σφραγίδα πς πορεύεται κανες στν δρόμο το Χριστο, «τν τεθλιμμένην δόν», εναι τ ν τν μισ κα ν τν καταδιώκη κόσμος, κατ τ μαρτυρία το διου του Χριστο. Καλοπερασμένος κι’ ξέγνοιαστος χριστιανς δν γίνεται.
            ρθόδοξη κκλησία μας καταδιώχθηκε κα καταδιώκεται π πιστους κι’ π ψευδαδέλφους ψευτοχριστιανούς, κα θυσιασθήκανε γι τν πίστη μυριάδες τέκνα της, στερεώνοντας τν μ τ αμα τους. Ατ φανερώνει τρανώτατα πς ατ εναι ληθιν κκλησία το Χριστο, γιατί χει πάνω τς τς πληγς το Κυρίου της. ν τν παπισμ μήτε τν καταδίωξε ποτ κανένας, μήτε μάρτυρες χει ν δείξη, λλ τ νάποδο, ατς καταδίωξε λλους, κι’ ντ ν γίνη μάρτυρας γι τόνομα το Χριστο, γινε δήμιος, κριτς κ’ ξουσιαστς π τος πλέον σκληρούς. Γι τοτο παπικ αρεση δν εναι κκλησία το Χριστο καθόλου λότελα. Ατ θελε ν φανερώση πατριάρχης Κύριλλος Λούκαρης, πο τν θανατώσανε ο Τορκοι, πληρωμένοι π τος παπικούς, λέγοντας μ πίγνωση κα μ δίκαιη ξαψη τοτα τ λόγια: «ς λογιάσουν ο Λατίνοι τι ν δν χωμεν σοφίαν ξωτέραν (ξωτερικήν, κοσμικήν), χομεν μως χάριτι Χριστο, σοφίαν σωτέραν κα πνευματικήν, ποία στολίζει τν ρθόδοξόν μας πίστιν, κα ες τοτο εμεσθεν νώτεροι π τος Λατίνους ες τος κόπους, ες τς σκληραγωγίας κα ες τ ν σηκώνωμεν τν σταυρόν μας κα ν χύνωμεν τ αμα μας δι τν πίστιν κα γάπην, τν πρς τν Κύριον μν ησον Χριστόν. ν εχε βασιλεύση Τορκος ες τν Φραγκίαν δέκα χρόνους, χριστιανος κε δν (θά) ερισκες. Κα ες τν λλάδα τώρα τριακόσιους χρόνους (1) ερίσκεται, κα κακοπαθούσιν ο νθρωποι κα βασανίζονται δι ν στέκουν ες τν πίστιν τν, κα λάμπει πίστις το Χριστο κα τ μυστήριόν της εσεβείας, κα σες μου λέγετε τι δν χομεν σοφίαν;Τν σοφίαν σου δν τν θέλω, μπρς ες τν Σταυρν το Χριστο».
            κος τί λέγει μάρτυρας Πατριάρχης, πο διος, στερ’ π λίγον καιρ πλήρωσε τν ρθόδοξη πίστη μ τ ζωή του; «ν εχε βασιλέψει Τορκος στ Φραγκιά, μοναχ δέκα χρόνια, δν θ βρισκόντανε κε χριστιανοί, γιατί θ εχανε λοι λλαξοπιστήσει. ν στν λλάδα τυρανν τος χριστιανος τριακόσια χρόνια (τος βασάνισε στερώτερα κι’ λλα κατ χρόνια πάνω – κάτω ς τν λληνικ πανάσταση, κι’ λλα κατ χρόνια ς πο ξόντωσε τν Χριστιανισμ τς Μικρς σίας), κα μως, λέγει, ντέχουνε στ μαρτύρια κα κακοπαθον, κα σφάζουνται κα κρεμάζουνται, κα λάμπει πίστη το Χριστο κ’ εσέβεια, κ’ σες ο Φράγκοι μας λέτε πς δν χουμε σοφία; (τν ξωτερικ κοσμικ σοφία μ τ Πανεπιστήμια κα μ τς μάταιες γνώσεις). Τν ψεύτικη σοφία σας δν τ θέλουμε, μπροστ στν Σταυρ το Χριστο, πο εναι ληθιν σοφία».
            Ναί. Χριστς δν επε πς εναι δικοί του μαθητς σοι ποχτήσουνε γνώσεις πιστημονικς κα κάθε λογής, γιατί ατς εναι γι τοτον τν κόσμο πο εναι προσωρινός, «καταργούμενος», λλ σοι περπατνε χοντας γι γνώση κα σοφία τ γνώση πού μας δωσε κενος μ τ διδαχή του, κα καταδιώκονται π τν κόσμο, κα τραβνε μαρτύρια, πως κενος, γι ν πάρουνε π’ Ατν τ μάραντο στέφανο «τ διάδημα το αωνίου κάλλους κ χειρς Κυρίου». Λοιπόν, Μία, γία, Καθολικ κα ποστολικ κκλησία, γουν ρθόδοξος, εναι μονάχη ληθιν κκλησία το Χριστο, πο φορ «ς πορφύραν κα βύσσον τ αματα τν μαρτύρων τς πίστεως», πο ρχίσανε ν μαρτυρονε π τ’ ρχαία χρόνια κα μαρτυρον ς τ σήμερα.
            ληθινά, τ μαρτυρολόγιο τς κκλησίας μας εναι τελείωτο. Μ τ πάρσιμο τς Πόλης, νοιξε καινούριο βιβλίο στν ορανό, γι ν γραφτον ο μυριάδες π τος νέους Μάρτυρες τς πίστεως. Κι’ πως γίνεται συχνά, να πράγμα πο τ βλέπει γι κακ νθρωπος μ τ δικά του μάτια, ν τ γυρίζη σ καλ Κύριος, τσι κα τότε πο σφιγγε Τορκος τ δυστυχισμένη Κωνσταντινούπολη, ν τν πνίξη, κι’ βασιλις ωάννης μ τν Πατριάρχη κα τος λλους κληρικος πήγανε στν ταλία μ τν πόφαση ν ποταχθονε στν Πάπα γι ν πάρουνε π’ ατν βοήθεια, γυρίσανε πίσω πραχτοι, γιατί Μάρκος Εγενικς κι’ πολς λας δν θελήσανε τν ντροπιασμένη νωση, κα προτιμήσανε ν πάρη Τορκος τν Πόλη, κα σκλαβώθηκε Χριστιανοσύνη, μ ρθόδοξη πίστη δν χάθηκε, λλ κα περισσότερο δυνάμωσε, μ τς χιλιάδες πο μαρτυρήσανε κι’ γιάσανε, ποτίζοντας μ τ τίμιο αμα τος τ θεόχτιστα θεμέλιά της.
            Πολλο π’ ατος τος νεομάρτυρες εναι γραμμένοι σ’ να βιβλίο, πο λέγεται «Νέον Μαρτυρολόγιον τν μετ τν λωσιν τς Κωνσταντινουπόλεως μαρτυρησάντων». Τς στορίες τν Νεομαρτύρων τς μάζεψε κα τς τύπωσε σ’ ατ τ βιβλίο γιος Νικόδημος γιορείτης. Τ «Προοίμιον» το βιβλίου ρχίζει τσι: «ς εσαι ελογημένος κα δοξασμένος ες τος αώνας, Κύριε μν ησο Χριστέ, μαρτυρήσας π Ποντίου τν καλν μολογίαν, κα δι τοτο Πρωτομάρτυς ληθς κα τν θλητν πάντων πρωταθλητής, κα ν κα νομαζόμενος, τι κα ες τος στέρους τούτους καιρος εδόκησας πρ το νόματός Σου ν γίνωνται νέοι μάρτυρες… Κα τατα πότε; ταν το Θεο φόβος λειψεν, ταν πίστις σθένησεν, ταν λπς λιγόστευσεν. ταν ρετ ξέλιπε κα κακία περίσσευσεν… Κατ λήθειαν, τοτο εναι να θαμα παρόμοιον σν ν βλέπη τίνας μέσα ες τν καρδίαν το χειμνος, αριν νθη κα τριαντάφυλλα. γία του Χριστο νατολικ κκλησία ντρυφ κα τρέφεται νοητς, χι μόνον μ τ γεννήματα τν παλαιν Μαρτύρων, λλ κα μ τ καινούρια τν νέων της θλητν… Μ τί λέγω μόνον τι τεκεν; Ατ κα μέχρι συντελείας το αἰῶνος χει ν τίκτη τοιούτους νέους υος κα Μάρτυρας… Οτοι δ εναι τέκνα τς νατολικς κκλησίας, τ δόγματα ταύτης κατέχοντες. Τώρα ς λθουν κα τ μικρ παιδάρια ν κάμουν τ συμπέρασμα κα ν επον τι: καθς ατο εναι γιοι κα εάρεστοι τ Θε, τσι κα πνευματικς γεννήσασα ατος νατολικ κκλησία πομένως εναι για κα εάρεστος τ Θε κα ταμιοχος τς θείας χάριτος το γίου Πνεύματος… λλ’ νέοι του Χριστο θλητα κα Μάρτυρες, σες ληθς εσθε νακαινισμς λης της ρθοδόξου πίστεως. σες εσθε δόξα τς νατολικς κκλησίας κα τν αρετικν καταισχύνη κα λεγχος».
            Τέτοιοι νεομάρτυρες σταθήκανε κα ρχιεπίσκοπος τς Κύπρου Κυπριανς μαζ μ τος λλους ρχιερες πο μαρτυρήσανε κατ τν πανάσταση το 1821, κα τ μαρτύριό τους, πο τ ξιστόρησε στ ποίημά του μ τέτοιον θαυμαστ τρόπο ποιητς Βασίλης Μιχαηλίδης, τ γράψαμε στν «λευθερία» πρν π λίγες βδομάδες. στερα π’ ατό, καλ θάναι ν γράψουμε κα τ μαρτύρια πο τραβήξανε μ γενναο φρόνημα κάποιοι λλοι ρχιερες, κατ τν διον καιρ πο παναστάτησε λλάδα καταπάνω στν Τορκο.
            ς τ μάθουνε σοι δν τ ξέρουνε, γι ν δονε πς γς πο πατομε εναι γιασμένη, ποτισμένη μ αμα πάνω στ αμα.
            Μ τν καρδι γεμάτη π κατανυκτικ θλίψη, κάθησα κ’ γραψα στν ρχαία κκλησιαστικ γλώσσα τ παρακάτω λόγια:
            «Σκέπασον μς, Κύριε, π τν σκέπην τν πτερύγων Σου. Σύ, ετς μεγαλοπτέρυγος. πισύναξον μς ς ρνις, κα θέρμανον μς, ς βουλήθης, πάλαι ποτέ, ποισαι τος χαρίστοις ουδαίοις, κα οκ θέλησαν.
            Κα πεστράφη τ πρόσωπόν Σου π’ ατν, κα κάλεσας μς, τος ξ θνν, σπλαγχνισθες φ’ μς. Κα φώτισας μς τος λληνας, τος προσκυνοντας λίθους, κα νέστησας κα γειρας κ λίθων, φωτόμορφα τέκνα το βραάμ.
            Κα ξήγαγες μς κ σκότους γνωσίας ες ναψυχήν, κα πεστράφημεν π τς προγονικς ματαιότητος, κα κατέστησας ξ μν κήρυκας το γίου Σου νόματος ες πάσαν τν γν, δι τς μετέρας γλώσσης διδάσκοντας τν λόγον Σου, ς πάλαι ποτ φανέρωσας τ γιον θέλημά Σου δι τς γλώσσης τς νου το μάντεως Βαλαάμ.
            Κα γίασας τος λληνας, κα κατέστησας ατος λαόν Σου κα τέκνα τς υοθεσίας Σου, κα ξίωσας τν ρχαίαν ταύτην χώραν, τν ν φιλοσοφί πονηρευθείσαν ναγεννηθναι ν γνότητι κα νακαινίσει το νοός, δι  τ μέγα κα νεξιχνίαστόν Σου λεος.
            Κατέστησας δ ταύτην κληρονόμον τς βασιλείας Σου, δι το αματος τν θυσιν τν πρ το Παναγίου νόματός Σου προσφερομένων, μέχρι το νν κα μέχρι τερμάτων αἰῶνος, χαρισάμενος ατ τ πρωτοτόκια το αματος το πρ τς πίστεως κχεομένου.
            Κα ηλόγησας ατήν, στε ναδύεσθαι κ τν κόλπων ατς νέφη μαρτύρων, γιαζόντων δι το αματος ατν πάσαν πόλιν κα κώμην, κα πάσαν νσον κα κρωτήριον, κα πν ρος κα φάραγγα κα ποταμν κα κρημνόν, κα δάσος κα δρυμόν, κα πν φρούριον κα φυλακήν, κα πάντα λίθον κα πν δένδρον κα χόρτον κα νθος το γρο».
(1) Τ γραφε κατ τ 1750 περίπου.























Δεν υπάρχουν σχόλια: