Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 2010

Γνώση ὑλικὴ καὶ γνώση πνευματική. Ἡ ματαιότητα τῆς ἐπιστήμης. Τοῦ κ. Φώτη Κόντογλου Ἐλευθερία, 16-6-1963

Γνώση λικ κα γνώση πνευματική.
ματαιότητα τς πιστήμης.
Το κ. Φώτη Κόντογλου
λευθερία, 16-6-1963

            λοι ο νθρωποι, μικρο κα μεγάλοι, χουνε τν νο τους στος πύραυλους πο στέλνουνται στ στρα, καθς κα σ ,τι γίνεται γι ν μπορέση νθρωπος ν φτάξη στ φεγγάρι, στν φροδίτη, στν ρη, κ’ στερα παραπέρα. λοι εναι περήφανοι γι «τ πιστημονικ κατορθώματα τς νθρωπότητος», μ εναι κα νευριασμένοι π ατς τς δοκιμές, γιατί τος τρώγει νυπομονησία κ’ περιέργεια ν μάθουνε τί γίνεται κε πάνω. Ν μάθουνε! Ν μάθουνε! Τί ν μάθουνε, φο σ τίποτα δν φεληθήκανε π τόσα πολλ πο μάθανε;

            Μοναχ χριστιανς δν κατατρώγεται π’ ατ τ σαράκι, γιατί τέτοια γνώση δν τν νδιαφέρει λότελα, κα ξέρει π πρν πς ατ πο διψ ν μάθη λοένα κόσμος εναι ψεύτικες γνώσεις, πο μήτε θ τν λυτρώσουνε, μήτε θ το δώσουνε ληθιν φέλεια στ παραμικρό, λλ θ’ πομείνη πάλι σν τ στρείδι κολλημένος στ σκοτάδι τς λης, στ ματαιότητα κα στν πελπισία το θανάτου. Γιατί, μ’ ατ τ γνώση το μυαλο, ο νθρωποι καταγίνουνται μ «τ ξωθεν το ποτηρίου κα τς παροψίδος», δηλαδ μ πράγματα νώφελα γι τ πι πολύτιμο πράγμα, πο δν γοράζεται μ λον τν κόσμο, δηλαδ γι τν ψυχή τους.
            Ναί. κενοι πο ζονε μ τν πίστη το Χριστο κα πο σ’ τν κρεμάσανε κάθε λπίδα τους, εναι διάφοροι γι τ «θαυμάσια πιτεύγματα τς πιστήμης». πειδ «τί φελήση νθρωπον ἐὰν κερδίση τν κόσμον λον κα ζημιωθ τν ψυχν ατο»; Μ τν πιστήμη δν πασκίζει νθρωπος ν κερδίση λον τν κόσμο, «ν τν κατακτήση», πως λέγει; Κα τί φελος θ χη χριστιανς π’ ατ τν κατάκτηση; Χριστς επε: «Μν φροντίζετε γι τίποτα λλο, παρ μονάχα γι τν ψυχή σας». Κι’ γιος Μακάριος Αγύπτιος λέγει: «Ο χριστιανο νοιώθουνε τν κόσμο σν βρέφη νήπια, χοντας τν νο τους στν Θεό. Γιατί εναι ξένοι σ τοτον τν κόσμο. Κ’ πολιτεία τος κ’ νάπαυση τος εναι λλη.Γι’ ατ εναι καταφρονεμένοι π τος λλους νθρώπους».
            λλά, ς δομε κα τί εναι ατ τ Σύμπαν πο θέλουνε ν ξερευνήσουνε ο νθρωποι μ τν πιστήμη τους, κα τί εναι τ’ στρα πο χουνε πόθο ν τ πατήσουνε κα ν τ ξουσιάσουνε κα τί θ κερδίσουνε μ’ ατό, ν τ πετύχουνε, παρεκτς π τ τι θ λλάξουνε τόπο γι ν πεθάνουνε.
            Τ Σύμπαν εναι να σμάρι π κατομμύρια κα τρισεκατομμύρια στρα, πο γυρίζουνε λα μέσα στ χάος τ’ ορανο, χωρς ν σταματήσουνε μήτε μία στιγμή. Τ μυαλό μας τ φαντάζεται πς εναι καταμέτρητα, κα πς τ διάστημα, πο μέσα σ’ ατ τριγυρίζουνε, δν χει τέλος. Μ ραγε εναι στ’ λήθεια τσι; μήπως ατ περαντωσύνη εναι να ξεγέλασμα, να θάμπωμα τς δύνατης διάνοιάς μας;
            Τ στρα πάλι τί εναι; Εναι κάποιοι βόλοι π χώματα, πέτρες κα μέταλλα, πως εναι δική μας γ. ποιες διαφορς κι’ ν χουνε μεταξύ τους, λήθεια δ μπορε ν εναι λλη, παρ πς εναι λα τ δια μεταξύ τους, δηλαδ νας στρογγυλς σωρς π χώματα κα π πέτρες. Κάποια π’ ατ χουνε γύρω τος κάτι σν τμόσφαιρα, σέρνουνε π πίσω τος μία μακρυ ορ π έρια, πως εναι ο κομτες. λλα εναι πι σκληρ κα πυκνά, λλα εναι πι μαλακ κα πι ραιά. Τ μικρότερα γυρίζουνε γύρω στ μεγαλύτερα, κα τ μεγάλα γυρίζουνε γύρω στ πι μεγάλα. Ατ εναι γενικ ψη το κόσμου κι’ μηχανισμός του. Κι’ ατς κόσμος εναι λικς κόσμος, τ λεγόμενο Σύμπαν.
            Ο νθρωποι πο τν ρευνονε κα πο τν σπουδάζουνε, εναι ο νθρωποι τς λικς γνώσης, πο τ λένε «πιστήμη». Γι’ ατος πάρχει μοναχ ,τι νοιώθουνε μ τς ασθήσεις τους, δηλαδ ,τι βλέπουνε, ,τι κονε κι’ ,τι πιάνουνε. ,τι δν εναι λη δν πάρχει γι’ ατούς. Τ Σύμπαν γι’ ατος εναι μία μηχαν πο δν τν κανε κανένας, πο γινε μονάχη της, κα πο δν χει κανέναν σκοπό, κ’ τσι τ μελετονε κα τ σπουδάζουνε ψυχρά, κα κάνουνε δικές τους μηχανς γι ν τν ρευνήσουνε. Μ’λο πο θέλουνε ν στηρίζουνται σ σίγουρα κα σ χειροπιαστ πράγματα, στόσο μεταχειριζουνται κα τ φαντασία τους, κα λένε διάφορες γνμες γι τ στρα πο δ μπορέσανε ν τ πλησιάσουνε κόμα μ τς μηχανές τους. λλοι λένε πς κάποια π’ ατ χουνε πάνω τος ζωνταν πλάσματα, κα μάλιστα πς ατ χουνε σκέψη κα λογικ μοια μ’ ατ πο χουμε μες ο νθρωποι. λλοι λένε πς εναι πεθαμένα κ’ ρημα, χωρς ψυχ ζωνταν πάνω τους. Πολλο π’ ατος βεβαιώνουνε πς πιάνουνε κάποια μηνύματα πο ρχουνται π τ πι κοντιν στρα, π τν φροδίτη κι’ π τν ρη. πάρχουνε κ’ ο πι παραδοξολόγοι, πο λένε πς ρχουνται στ γ κάποια παράξενα πλάσματα, μέσα σ μηχανς λλόκοτες, κα μάλιστα πώς μας κατασκοπεύουνε.
            λοι ατο μοιάζουνε μ κενον τν νατολίτη πο μέτρησε πόσο ψηλς εναι ορανς κα πόσο βαθει εναι θάλασσα. πειδ σουλτάνος εχε βγάλει ναν ντελάλη πο λεγε πς σ’ ποιον μετρήση τν οραν κα τ θάλασσα, λλ χωρς ν κάνη λάθος μήτε ναν πόντο, θ το δινε σουλτάνος τν κόρη του γι γυναίκα, ν μως λειπε κ’ νας πόντος π τ μέτρα, ατς θάχανε τ κεφάλι του. νας βουνήσιος καρβουνιάρης κουσε τ διαλάλημα, κι’ ποφάσισε ν παρουσιασθ στν σουλτάνο ν π πς μέτρησε τν οραν κα τ θάλασσα. Πγε λοιπν στ παλάτι κ’ επε ν τν παρουσιάσουνε στν σουλτάνο. φο κανε τεμενά, λέγει στν βασιλιά: «Πολυχρονεμένε μου σουλτάνε, κατ τν ψηλ θέλησή σου μέτρησα τν οραν κα τ θάλασσα κ’ φερα τ μέτρα». Το λέγει σουλτάνος: «Πο εναι μπρ τ μέτρα»; Τ’ ποκρίνεται βουνήσιος, δείχνοντάς του μία καμήλα πο στεκότανε δεμένη π’ ξω π τ σαράγι, κ’ τανε φορτωμένη μ σκοινι κα σπάγγους, μπερδεμένους, ματισμένους, λογς λογής: «Νά, σουλτάνε μου, βλέπεις; π τ μία μερι το σαμαριο εναι τ μέτρα τ’ ορανο, κι’ π τν λλη μπάντα εναι τ μέτρα τς θάλασσας». Τότε σουλτάνος το επε αστηρά: «Εναι, σωστ μετρημένα, μπρέ; ν λείπη μισ δάχτυλο π τ μέτρα, θ σο πάρω τ κεφάλι». Τ’ ποκρίνεται βουνήσιος: «Σουλτάνε μου, βάλε τος σοφος κα τος σπουδασμένους το παλατιο ν τ μετρήσουνε, κι’ ν λείπη μισ δάχτυλο, κόψε τ κεφάλι μου». σουλτάνος γέλασε κ’ επε: «ϊντε μπρέ, εσαι ξυπνος κα παλληκάρι. Καλύτερον π σένα δν θ βρ, γι ν βασιλέψη σν πεθάνω». Κα τν κανε γαμπρ κα διάδοχό του.
            τσι κα τοτοι ο πιστήμονες. Λένε ,τι θέλουνε, δισεκατομμύρια, τρισεκατομμύρια μίλια, τρισεκατομμύρια χρόνια πο ζησε γ τ τάδε στρο, πς πάρχουνε φυτ κα ζα στ λλο, θάλασσες κι’ τμόσφαιρες λλο, κα χίλια δυ τέτοια. Ποις θ τος κάνει λεγχο; Ποις θ τος βγάλη ψετες;  Ποις θάβγαζε ψεύτη κενον τν καρβουνιάρη μ τος μπλεγμένους σπάγγους ποχε φορτωμένη τν καμήλα; Κανένας.
            Λοιπόν, φο επανε κα ξαναείπανε πς πάρχουνε, ξν π τ γ, κι’ λλα στρα πο χουνε πάνω λογικ πλάσματα σν τν νθρωπο, τώρα ρχίσανε λλο τροπάρι, πς δν πάρχουνε πουθεν λλο ζωνταν πλάσματα πο καταλαβαίνουνε κα πο ασθάνουνται πως ο νθρωποι. Κα πς μονάχα γ χει ατ τ προνόμιο.
            Μ ατ τ πράγμα ο Χριστιανο τ πιστεύουνε, χι γιατί τ λέγει κάποιος πιστήμονας, πο τ συμπεραίνει στ κουτουρο, λλ πειδ θρησκεία το λέγει πς Θες πλασε τν νθρωπο κατ’ εκόνα κα μοίωσή του, λίγο πι κατώτερον π τος γγέλους, κα πς τν στεφάνωσε μ δόξα κα μ τιμή. Κα πς διος Θες πρε σμα σν το νθρώπου κα κατέβηκε στ γ, κα σταυρώθηκε, γι ν νεβάση τν ξεπεσμένον νθρωπο στν τιμ πο εχε τότες πο τν πλασε. ληθιν γνώση, γνώση πνευματική, βρίσκεται στν καρδι κι’ χι στ μυαλό. Το χριστιανο διάνοια δν βρίσκει θροφ στ μάταια γνώση, πο μφιβάλλει γι λα, λλ εναι σίγουρη κι’ τάραχη, «μ κυμαινομένη ν στάτοις κα ματαίοις λογισμοίς».
            γιος Μακάριος Αγύπτιος λέγει: «Κύτταξε πόσο μεγάλος εναι ορανός, γ, λιος, κ’ σελήνη, κα μως δν θέλησε Θες ν δώση τ πνεμα το σ’ ατά, παρ μοναχ στν νθρωπο. Γιατί νθρωπος εναι τιμημένος περισσότερο π λα τ δημιουργήματα. ορανός, μία φορ μπκε σ τάξη, λιος, τ φεγγάρι, γ, κα δν θέλησε ν δώση σ’ ατ Κύριος τη χάρη του. Δν μπορονε ν λλάξουνε π κείνη τν κατάσταση πο χτισθήκανε μία φορ, οτε χουνε δικό τους θέλημα. σ μως, νθρωπε, εσαι πλασμένος κατ’ εκόνα κα μοίωση το Θεο, πειδ εσαι σν τν Θε ατεξούσιος, πο κάνει ,τι θέλει. Κι’ σ εσαι ατεξούσιος, κι’ ν θέλης ν χαθς, χάνεσαι, ν θέλης ν σκοτώσης κανέναν, τ κάνεις, ν θέλης ν σωθς, σώζεσαι. Τ κάθε ζον χει τ δικό του φυσικό, κ’ εναι δεμένο μ’ ατό. Τ φίδι εναι φαρμακερό, λύκος τρώγει τ ρνί, τ ρν τρώγεται π τν λύκο. νθρωπος μως δν εναι τσι. Μπορε ν γίνη λύκος, κα μπορε ν γίνη ρνί».
            ληθινά, νθρωπος εναι μονάχη συνείδηση πο πάρχει μέσα στν κόσμο, παρεκτς π τν Θε κι’ π τος γγέλους. λα τ λλα κτίσματα, τ στρα κι’ σα βρίσκουνται πάνω σ’ ατά, εναι νεκρά, ψυχα, ναίσθητα. Ατ τ κτίσματα πάρχουνε γιατί τ νοιώθει νθρωπος πς πάρχουνε. Μονάχα τος δν χουνε καμμι συναίσθηση πς πάρχουνε. Βουβά, ναίσθητα, τριγυρίζουνε μέσα στ χάος τ’ ορανο. Κι’ ατ τ ναίσθητα τ ρευνονε τ μυαλ κεινν τν σαρκικν νθρώπων, ξωτερικά, π’ ξω, χωρς ν νοιώσουνε γιατί χτισθήκανε, κι’ π ποιν κα γιατί.
            διος γιος λέγει: «ν πιάση νθρωπος ν ρευν τν λογισμ το Θεο, θ βρεθ πς νος το ξεπερν τν λογισμ το Θεο. Μ σ’ ατ εσαι πολ πλανεμένος. σο θέλεις ψάξε κα ρεύνησε. Χώνεσαι βαθειά, κα δν καταλαβαίνεις τίποτα. Γι’ ατό, κύτταξε ν γιάνης τ μάτι σου πο εναι πονεμένο, γι ν δς τ φς το λιου, κα μν ρευνς πόσο φς χει λιος, σν τ παιδ πο βυζαίνει τ στθος τς μητέρας του, κα δν γνωρίζει π ποι πηγ ναβρύζει τ γάλα. Μήτε ατό, μήτε μητέρα το ξέρει π πο βγαίνει τ γάλα».
            Τ μάτι το χριστιανο εναι τ πνευματικ μάτι, κα γι’ ατ τ μάτι μιλ γιος. κενο τ μάτι δν βλέπει τν λικν κόσμο, λλ τν πνευματικό, κα μ’ ατ βλέπει τν πνευματικ ορανό. Κα πο τν βλέπει; Τν βλέπει μέσα στν ψυχή του, κατ τ λόγια πο επε Χριστός: « βασιλεία το Θεο ντς μν στι». ξω εναι σκοτάδι διαπέραστο, κα μέσα σ’ ατό, λλοίμονο ψάχνει ν βρ τν λήθεια κοντόφωτη γνώση τς πιστήμης.
            π τ πι μεγάλα θαυμάσια το Θεο, πο εναι παντοδύναμος, εναι κα τοτο τ μυστήριο: Τ τι μέσα στ Σύμπαν, πο δν χει κρη, κα πο εναι ναίσθητο, βαλε τν νθρωπο, ατν μοναχά, πάνω στ πι μικρ στρο, πάνω σ’ ναν σ[]ναπόσπορο, σν νύσταχτο μάτι πο ξαγρυπν, κα πο ρίχνει τν χτίνα το μέσα στ τελείωτο ρεβος, κα βλέπει κα νοιώθει, πίσω π τ φθαρτ κτίσματα, τν θάνατο κα φθαρτον κόσμο, τν βασιλεία τν ορανν. γιος σακ Σύρος λέγει: «μπα μέσα στ θαλάμι πο βρίσκεται μέσα σου, κα θ δς τ παλάτι τ’ ορανο. Γιατί να εναι κα τοτο κα κενο, κι’ π τν δια θύρα τ βλέπεις κα τ δυό». Κι’ λλο λέγει διος γιος: « κοσμικ ( λική) γνώση δ μπορε ν γνωρίση λλο τίποτα, παρεκτς π να σωρ συλλογισμούς, χι μως κενο πο γνωρίζεται μ τν πλότητα τς διάνοιας».

Πρώτη ηλεκτρονική αναδημοσίευση στο ιστολόγιό μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: