Πέμπτη 7 Απριλίου 2011

Εννιά απαντήσεις από το μυστήριο του ιερού Ευχελαίου στη σύγχρονη κρίση.


Εννιά απαντήσεις
από το μυστήριο του ιερού Ευχελαίου
στη σύγχρονη κρίση.



Στο παρακάτω δοκίμιο θα προσπαθήσουμε να εκμαιεύσουμε απαντήσεις μέσα από τα λόγια του μυστηρίου του Ευχελαίου και, ιδιαίτερα, από τα αγιογραφικά του  αναγνώσματα σχετικά με τη σύγχρονη κρίση. Την κρίση αυτή που ο κόσμος την ονομάζει οικονομική, όλοι όμως γνωρίζουμε, ότι πρόκειται για κρίση πνευματική, κρίση ηθική και αξιακή. Και ενώ η κρίση ως δικαιοσύνη του Θεού είναι ιδίωμα δικό Του
εμείς την κάναμε ανθρώπινη. Ποιοι λόγοι όμως μας οδήγησαν στο σημείο αυτό; Ας ξεκινήσουμε να τους αναζητούμε μέσα στα ιερά λόγια του Ευχελαίου.
Πριν περάσουμε όμως στα κείμενα είναι πολύ χρήσιμο να πούμε δυο λόγια για το ίδιο το μυστήριο. Το ευχέλαιο είναι ένα μυστήριο της Εκκλησίας μας, στο οποίο επικαλούμαστε τη δύναμη, την ενέργεια και την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος, ώστε να αγιαστεί το έλαιον που προσφέρουμε ταπεινά στον Θεό και τον αγιασμό αυτό να τον μεταλάβουμε ως ποικιλία χαρισμάτων και εις ίασιν ψυχής και σώματος χριόμενοι με αυτό. Στο ευχέλαιο λοιπόν αγιάζεται το λάδι. Επίσης, είναι πολύ χρήσιμο να γνωρίζουμε από την αρχή ότι το έλαιον του ευχελαίου συμβολίζει τόσο το έλεος του Θεού όσο και το έλεος των ανθρώπων προς τον πλησίον.
Με τις παραπάνω εισαγωγικές επισημάνσεις θα προχωρήσουμε και θα αναζητήσουμε, όπως είπαμε στην αρχή, απαντήσεις στη σύγχρονη κρίση. Στο πρώτο αποστολικό ανάγνωσμα από την Καθολική Επιστολή του Αποστόλου Ιακώβου του Αδελφοθέου ο ιερός συγγραφέας μας λέει να λάβουμε ως υπόδειγμα κακοπάθειας και μακροθυμίας τους προφήτες και, ιδιαίτερα, την υπομονή του Ιώβ. Είναι πολύ σημαντικό να μην απελπιζόμαστε γνωρίζοντας ότι ο Κύριος είναι πολυεύσπλαγχνος και οικτίρμων. Σε καμία περίπτωση δεν μας εγκαταλείπει και ποτέ δεν πρέπει να αμφιβάλλουμε για την αγάπη Του. Εμείς από τη δική μας πλευρά για να παρηγορηθούμε στην κακοπάθεια έχουμε την θεϊκή παρηγοριά της προσευχής. Κακοπαθεί τις εν υμιν; Προσευχέσθω. Και η προσευχή αυτή που εκπορεύεται από καρδιά καθαρή, συντετριμμένη και τεταπεινωμένη είναι βέβαιο ότι θα εισακουστεί από τον Θεό και θα απαντήσει στα προς σωτηρίαν αιτήματά μας.
Προχωρώντας στο πρώτο ευαγγελικό ανάγνωσμα από το ευαγγέλιο του Λουκά ακούμε την παραβολή του σπλαγχνικού Σαμαρείτη ως απάντηση στην ερώτηση και τίς εστί μου πλησίον; Η ουσία της παραβολής περιέχεται στην ερμηνεία του πλησίον. Πλησίον είναι ο ποιήσας το έλεος στον αναγκεμένο συνάνθρωπο. Αυτός που τον σπλαγχνίστηκε, έσκυψε πάνω του, του απάλυνε τις πληγές και έδειξε στην πράξη τί σημαίνει η ως εαυτόν αγάπη προς τον πλησίον.
Στο δεύτερο αποστολικό ανάγνωσμα από την Προς Ρωμαίους επιστολή του Απ. Παύλου υπάρχουν επίσης πολύ σαφείς πνευματικές οδηγίες που μπορούμε να αξιοποιήσουμε στη σύγχρονη κρίση.
ὀφείλομεν ἡμεῖς οἱ δυνατοὶ τὰ ἀσθενήματα τῶν ἀδυνάτων βαστάζειν. Πρώτο, οι δυνατοί να ελαφρύνουν τους αδύνατους.
διὰ τῆς ὑπομονῆς καὶ τῆς παρακλήσεως τῶν γραφῶν τὴν ἐλπίδα ἔχωμεν. Δεύτερο, στις πειρασμικές σκέψεις απόγνωσης, μελαγχολίας και απελπισίας οι πιστοί μπορούμε να αντλούμε υπομονή και παρηγοριά από τις Θείες Γραφές.
τὸ αὐτὸ φρονεῖν ἐν ἀλλήλοις κατὰ Χριστὸν Ἰησοῦν, ἵνα ὁμοθυμαδὸν ἐν ἑνὶ στόματι δοξάζητε τὸν Θεὸν καὶ Πατέρα τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Τρίτο, η λατρευτική και δοξολογική ενότητα μεταξύ των πιστών καλλιεργεί την εκκλησιολογική συνείδηση ότι στον αγώνα μας δεν είμαστε μόνοι αλλά συμπορευόμαστε όλοι μαζί χωρίς διαιρέσεις και διχόνοιες.
Στο δεύτερο ευαγγελικό ανάγνωσμα, πάλι από τον ευαγγελιστή Λουκά, ακούμε την ιστορία του Ζακχαίου, άνδρα πλούσιου και άδικου, ο οποίος μετανοώντας επιστρέφει τετραπλάσια σε όσους αδίκησε και μοιράζει τη μισή περιουσία του στους φτωχούς. Φανταστείτε, φίλοι αναγνώστες, πόσο εύκολα θα ξεπερνιόταν η σύγχρονη κρίση αν οι άνθρωποι σήμερα ακολουθούσαν το παράδειγμα του Ζακχαίου.
Στο τρίτο αποστολικό ανάγνωσμα από την Α΄Προς Κορινθίους υποδεικνύεται η καθ΄υπερβολήν οδός της αγάπης.
Στο τρίτο ευαγγέλιο, εκ του Κατά Ματθαίον, ο Χριστός μας δίνει την εντολή, δωρεάν λάβετε, δωρεάν δότε.
Στο πέμπτο ευαγγελικό ανάγνωσμα, επίσης από τον Ματθαίο, ακούμε την παραβολή των δέκα παρθένων. Στην παραβολή αυτή βλέπουμε πέντε παρθένες να μένουν έξω από το νυμφώνα, μακριά από τη συνάντηση με το Νυμφίο Χριστό, επειδή δεν είχαν έλαιον εν τοις αγγείοις αυτών. Η αρετή και το πνευματικό αγώνισμα της παρθενίας σε συνδυασμό με την έλλειψη νήψης, δεν ήταν αρκετή για τη σωτηρία τους, καθώς είχε τελειώσει το λάδι από τα αγγεία τους, συμβολικά δεν είχαν έλεος στην καρδιά τους, δηλαδή ελεημοσύνη και προς τον πλησίον αγάπη.
Στο έκτο αποστολικό ανάγνωσμα από την Προς Γαλάτας ο Απ. Παύλος μας προτρέπει, Ἀλλήλων τὰ βάρη βαστάζετε, καὶ οὕτως ἀναπληρώσατε τὸν νόμον τοῦ Χριστοῦ. Ο ένας να σηκώνει τα βάρη του άλλου, όπως είναι σύμφωνο με το νόμο του Χριστού.
Στη θεραπεία της δαιμονισμένης κόρης της Χαναναίας, στο έκτο ευαγγέλιο, ακούμε τον Κύριο μας να θαυμάζει, Ὦ γύναι, μεγάλη σου ἡ πίστις· και η πίστη αυτή είναι ασφαλώς απαραίτητο πνευματικό εφόδιο των πιστών στη σύγχρονη κρίση.
Είδαμε ήδη παραπάνω εννέα απαντήσεις μέσα από ισάριθμα αγιογραφικά αναγνώσματα, πώς μπορούμε οι πιστοί να αντιμετωπίσουμε τη σύγχρονη κρίση και θα τις αναφέρουμε πάλι συνοπτικά.
Η πρώτη απάντηση είναι υπομονή, ελπίδα και προσευχή.
Η δεύτερη απάντηση είναι η ως εαυτόν αγάπη προς τον πλησίον.
Η τρίτη απάντηση είναι η αλληλεγγύη, η αναζήτηση παρηγοριάς στην Αγία Γραφή και η εν Χριστώ ενότητα των πιστών.
Τέταρτη απάντηση το παράδειγμα του Ζακχαίου.
Πέμπτη η καθ΄υπερβολήν οδός της αγάπης στη ζωή των ανθρώπων.
Έκτη η εντολή του Κυρίου δωρεάν λάβετε, δωρεάν δότε.
Έβδομη το έλεος προς τον συνάνθρωπο.
Όγδοη, η παύλεια προτροπή Ἀλλήλων τὰ βάρη βαστάζετε.
Και ένατη η βαθειά πίστη.

Οι παραπάνω απαντήσεις μπορούμε να πούμε ότι συνθέτουν την πνευματική απάντηση της Εκκλησίας μέσα από τα αγιογραφικά αναγνώσματα του Ευχελαίου στη σύγχρονη κρίση. Με τον τρόπο αυτό αντιλαμβανόμαστε τον ανεκτίμητο θησαυρό της Αγίας Γραφής και ότι η μελέτη της εξαιρετικά ωφέλιμη. Αρκεί να μη μένουμε στη μελέτη αλλά να εφαρμόζουμε στη ζωή μας τα ιερά της λόγια. Η ευθύνη για τη σύγχρονη κρίση μας βαραίνει όλους και όλοι μαζί με τη Χάρη του Θεού μπορούμε να την ξεπεράσουμε.
Ας ευχηθούμε με αρχή μετανοίας την κατανυκτική περίοδο του Τριωδίου να προσκυνήσουμε την Αγία Ανάσταση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, στον Οποίο και μόνο ανήκει η κρίση ως τελική κρίση, ως δεύτερη και ένδοξη παρουσία και ζωή του μέλλοντος αιώνος.


           

Δεν υπάρχουν σχόλια: