Η άλλη όψη του πόνου
Μια βασική επιδίωξη των τεχνολογικών εξελίξεων και προόδων της εποχής μας είναι ασφαλώς η εξασφάλιση όλο και περισσοτέρων ανέσεων στη ζωή του ανθρώπου. Ζούμε σε
μια εποχή που μεσουρανεί τεχνολογικά το ηλεκτρικό κουμπί. Η σύγχρονη τεχνολογία προσπαθεί να συνοψίζει και να συμπυκνώνει τις πιο περίπλοκες και δύσκολες εργασίες στην πίεση ενός ηλεκτρικού διακόπτη ή πλήκτρου. Το ηλεκτρικό κουμπί έχει γίνει μια μεσσιανική προσδοκία για κάθε άνθρωπο που δεν έχει απολαύσει ακόμη τα αγαθά της τεχνολογικής προόδου, αλλά και για κάθε ένα νοσταλγό μιας παραδεισένιας αναπαύσεως και νωχελείας. Γενικά ο άνθρωπος, κακομαθημένος αρκετά μέχρι τώρα από την τεχνολογία, φιλοξενεί μέσα του μια άσβεστη δίψα για άνεση. Θέλει σήμερα, πολύ περισσότερο από άλλοτε, την ευκολία του. Ζητεί συνεχώς την ανάπαυση. Θέλει, αν είναι δυνατόν, να κάνει όλες του τις δουλειές πατώντας ένα θαυματουργικό κουμπί, χωρίς δηλ. να καταβάλλει την ελάχιστη δύναμη.
*
Μέσα λοιπόν σ’ αυτό το κλίμα της δίψας του συγχρόνου ανθρώπου για άνεση και ανάπαυση, ο πόνος είναι δύο φορές περισσότερο ανεπιθύμητος και ξένος προς τη ψυχολογία και τη φύση γενικά του ανθρώπου. Ο πόνος, από οποιαδήποτε αιτία κι’ αν προέρχεται (είτε σωματικός είναι είτε ψυχικός) είναι ιδιαιτέρως σήμερα μια παρά πολύ ανεπιθύμητη εμπειρία. Το γεγονός αυτό είναι τόσο αυτονόητο ώστε μεταξύ των τεχνολογικών επιδιώξεων, η εξουδετέρωση του οποιουδήποτε πόνου, κατέχει μια από τις πρώτες θέσεις. Ο σύγχρονος άνθρωπος θέλει τη ζωή του όσο γίνεται περισσότερο ανώδυνη. Επιδιώκει να αντιμετωπίζει οποιοδήποτε πόνο, σωματικό και ψυχικό, μ’ ένα θαυματουργικό χάπι, μ’ ένα παυσίπονο, όσο γίνεται πιο δραστικό.
Η θέση αυτή του συγχρόνου ανθρώπου, αλλά και γενικά του ανθρώπου κάθε εποχής, η θέση της αποφυγής του πόνου, είναι μια πέρα για πέρα φυσιολογική αντίδραση της ανθρώπινης προσωπικότητας. Είναι γεγονός ότι οποιοσδήποτε πόνος είναι ξένος προς τη φύση και τη ζωή της προσωπικότητας αυτής. Μόνο σε αρρωστημένες ψυχοπαθητικές καταστάσεις συναντούμε την αλγολαγνεία, την ικανοποίηση ή την ηδονή μέσα στον πόνο. Θα λέγαμε τον έρωτα για τον πόνο, τη μαζοχιστική ψυχαναγκαστική τάση. Ο φυσιολογικός άνθρωπος απεχθάνεται και αρνείται τον πόνο γιατί είναι ξένος προς τη βαθύτερη φύση του. Ο πόνος είναι ένα αρνητικό και εξουθενωτικό στοιχείο μέσα στη ζωή του ανθρώπου. Αυτή είναι η μία όψη του πόνου, που την εγκυρότητά της, από ανθρωπολογικής πλευράς, δεν μπορεί να αρνηθεί κανείς.
*
Αλλά ο πόνος έχει κι’ άλλη όφη. Κι’ αυτή ακριβώς ή άλλη όφη του πόνου πρέπει περισσότερο να απασχολεί τον άνθρωπο, όταν ο ανεπιθύμητος αυτός επισκέπτης θρονιάζεται απρόσκλητος στο σώμα του ή τη ψυχή του. Απ’ ό,τι δηλ. διαπιστώνει κανείς, ο πόνος είναι καθολικό και πανανθρώπινο φαινόμενο. Είναι βέβαια, όπως είπαμε, ξένος προς τη φύση του ανθρώπου άλλα δεν υπάρχει ούτε υπήρξε ποτέ ανθρώπινη ζωή που δεν δοκίμασε πόνο. Ήδη στην Ιφιγένεια εν Αυλίδι ο Ευριπίδης υπενθυμίζει ότι «θνητών δ’ όλβιος εις τέλος ουδείς, ουδ’ ευδαίμων ούπω γαρ έφυ τις άλυπος». Κανείς από τους θνητούς δεν υπήρξε ευτυχισμένος μέχρι το τέλος της ζωής του, γιατί δεν πλάστηκε έτσι ώστε να μη δοκιμάσει ποτέ λύπη και πόνο. Ο πόνος είναι τόσο γενικό και πανανθρώπινο φαινόμενο, είναι μια τόσο αναπόφευκτη εμπειρία, ώστε μπορούμε να πούμε, ότι ο πόνος είναι η ζωή μας. Ο πόνος είναι ξένος προς τη φύση της ζωής μας, αλλ’ όμως είναι η ίδια η ζωή μας.
Ήδη ο πόνος, κατά ένα οξύμωρο υπαρξιακό σχήμα, είναι το προανάκρουσμα της εισόδου στον κόσμο του νέου ανθρώπου. Άλλωστε κάθε νέος άνθρωπος, ερχόμενος στον κόσμο, κάθε βρέφος, αντικρίζει τη ζωή με κλαυθμυρισμούς που προέρχονται από τον πόνο. Από την πίεση αλλά και το άγχος της αποσπάσεως από το μητρικό κόλπο. Από τη στιγμή αυτή, ο πόνος θα παραμονεύει το νέο άνθρωπο και θα βρει οπωσδήποτε ευκαιρία για να εισέλθει αυτόκλητος στο σώμα του ή τη ψυχή του. Έτσι η ζωή είναι αδιανόητη χωρίς τον πόνο. Η ζωή χωρίς πόνο δεν είναι ζωή. Ο πόνος είναι η ζωή μας.
Όταν λοιπόν αντιμετωπίζουμε την πραγματικότητα αυτή, την αναπόφευκτη παρουσία του πόνου στην ζωή μας, τότε οφείλουμε να δούμε την άλλη όψη του πόνου. Μια όψη ευεργετική. Μια όψη μ’ ένα βαθύ και απέραντο νόημα. Μια όψη που κάνει τον πόνο ένα μυστήριο, δηλ. ένα πνευματικό γεγονός. Μια εμπειρία μυστηριακή, με το χαρισματικό περιεχόμενο ενός χριστιανικού μυστηρίου.
*
Ο βασικός χαρακτήρας της θετικής αυτής όψεως του πόνου είναι κυρίως η αφυπνιστική λειτουργία του πόνου. Είναι γνωστό, ότι η ιατρική μεθοδολογία εκτιμά ιδιαιτέρως την θετική σημασία του πόνου. Ένας γιατρός θα μας έλεγε· αλλοίμονό μας, αν δεν υπάρχει ο πόνος! Ο πόνος, στις πιο πολλές περιπτώσεις σοβαρών και μη ασθενειών, είναι ένα χρησιμότατο σήμα κινδύνου. Μια αποτελεσματική προειδοποίηση άμυνας εναντίον εχθρού επιβουλευόμενου το σώμα ή την ψυχή ενός ανθρώπου. Σε πολλές περιπτώσεις ασθενειών ο πόνος θεωρείται σαν σωτήριο γεγονός, σαν μια ευλογία του Θεού, που συνετέλεσε στην αποσόβηση ενός μεγάλου κακού.
Εφ’ όσον λοιπόν βρισκόμαστε μπροστά σε δύο βασικά χαρακτηριστικά του πόνου, την αναπόφευκτη αλλά και ευεργετική του παρουσία, ο ψυχολογικά ώριμος άνθρωπος πρέπει να είναι προετοιμασμένος για ένα διάλογο με τον απρόσκλητο επισκέπτη, τον πόνο. Συνήθως, από την πρώτη στιγμή που μας επισκέπτεται ο πόνος, παίρνουμε μια θέση αρνητική. Θα λέγαμε επιθετική. Αρνούμεθα κάθε θετικό στοιχείο στον πόνο και ανυπομονούμε να απαλλαγούμε απ’ αυτόν το συντομότερο. Η στάση αυτή δεν είναι πάντοτε η καλύτερη, γιατί είναι οπωσδήποτε μια στάση απωθήσεως και φυγής! Κυριεύεται κανείς από το άγχος της απωθήσεως του πόνου και αναζητεί διέξοδο για μια φυγή μπροστά από μια αναπόφευκτη πραγματικότητα. Με τον τρόπο όμως αυτόν περιπίπτει σ’ ένα φαύλο κύκλο. Γιατί, χωρίς να το καταλαβαίνει, δίνει στον πόνο μεγαλύτερη σημασία από εκείνη που πράγματι έχει. ‘Οπωσδήποτε δε κάθε προσπάθεια απωθήσεως και φυγής περιπλέκει τα πράγματα περισσότερο. Φτάνει στο σημείο να υποφέρει και όταν ακόμη ο πόνος δεν υπάρχει πια και ζει συνεχώς με το άγχος της απειλής του πόνου. Γι’ αυτό ακριβώς η ψυχολογική προετοιμασία της υποδοχής και αποδοχής του πόνου, η ετοιμότητα για ανάπτυξη διαλόγου με τον πόνο, είναι ο καλύτερος τρόπος για να αξιοποιήσει κανείς, όσο μπορεί, το θετικό στοιχείο του πόνου: την αφυπνιστική του λειτουργία!
*
Αλλ’ όταν μιλάμε για την αφυπνιστική λειτουργία του πόνου, εννοούμε βέβαια κάτι περισσότερο από ένα ψυχολογικό γεγονός. Εννοούμε ακριβώς το ανεξερεύνητο βάθος του μυστικού νοήματος του πόνου. Και το μυστικό αυτό νόημα του πόνου το συλλαμβάνει μόνο εκείνος που έχει μια προπαιδεία αυθεντικής χριστιανικής ζωής. Μάλλον εκείνος που ζει αυθεντικά τη χριστιανική ζωή. Γιατί, αλήθεια, όσο κι’ αν είναι κανείς ψυχολογικά προετοιμασμένος να απαντήσει μ’ ένα ΝΑΙ στον πόνο, δεν μπορεί με τις απλές ανθρώπινες δυνατότητές του να εισχωρήσει στο βάθος του μυστικού νοήματος του πόνου. Για να δεις καθαρά την άλλη όψη του πόνου, πρέπει να έχεις αποδεχθεί σαν κανόνα ζωής τη βασική χριστιανική αλήθεια που υπενθυμίζει ο συγγραφέας της προς Εβραίους επιστολής, όταν γράφει· «Όποιον αγαπά ο Κύριος τον διαπαιδαγωγεί και μαστιγώνει καθέναν που παραδέχεται για παιδί του»(12, 6). Ο πόνος εδώ είναι το δώρο της αγάπης του Θεού. Ή, κάπως αλλιώς, η βίωση του πόνου στις πνευματικές του διαστάσεις είναι διάλογος αγάπης με τον Θεό. Είναι ο πόνος αυθεντική απόδειξη υιοθεσίας. Ο Θεός μόνο στα παιδιά του δίνει τον πόνο. Στους νόθους τον αρνείται. «Δείξτε υπομονή κατά τη διαπαιδαγώγησή σας· ο Θεός σας μεταχειρίζεται σαν παιδιά του. Γιατί ποιο παιδί δεν το διαπαιδαγωγεί ο πατέρας του; Αν πάλι δεν έχετε τη διαπαιδαγώγηση που έχουν πάρει όλοι… τότε είστε νόθα και όχι γνήσια παιδιά» (στ.7- 8).
Ο πόνος, σ’ οποιαδήποτε εκδοχή, ονομάζεται στην Αγία Γραφή και στα πατερικά βιβλία ως «πειρασμός» ή «δοκιμασία». Ο όρος πειρασμός υπογραμμίζει το βαθύ και μυστικό νόημα του πόνου που εκφράζει συνοπτικά τη διαδικασία της αναγεννήσεως εν Χριστώ Ιησού και επομένως τη διαδικασία της σωτηρίας. Ο Ιάκωβος ο αδελφόθεος, στην αρχή της καθολικής επιστολής του, καθορίζει το διάγραμμα της πνευματικής πορείας που ακολουθεί εκείνος που αποδέχεται τον πόνο σαν μια δοκιμασία πνευματική, σαν ένα πειρασμό με θετικό περιεχόμενο. «Αδελφοί μου, να χαίρεστε όταν δοκιμάζεστε από πολλούς και διαφόρους πειρασμούς γιατί πρέπει να ξέρετε ότι μέσα από τη δοκιμασία της πίστεώς σας γεννιέται η υπομονή. Η υπομονή σας όμως πρέπει να κρατήσει ως το τέλος, για να γίνετε τέλειοι και ολοκληρωμένοι και να μην υστερείτε σε τίποτε»(στίχ. 2-4).
Πράγματι ο πόνος, σαν πνευματική δοκιμασία, γυμνάζει στην υπομονή, αλλά η τέλεια υπομονή κάνει ακριβώς τον άνθρωπο ολοκληρωμένο και τέλειο, τόσο ώστε να μην υπολείπεται σε καμιά αρετή.
Αυτό το βαθύ και μυστικό νόημα του πόνου, σαν πνευματικής δοκιμασίας, δίνει στην άλλη όψη του πόνου την πιο υψηλή έκφραση. Παρουσιάζει την άλλη όψη του πόνου σαν επίσκεψη του Θεού στην ψυχή του δοκιμασμένου ανθρώπου. Σαν μια επίσκεψη που τελικά δεν θα αντιληφθούμε ποτέ το απέραντο μυστηριακό της βάθος. Γιατί ο πόνος είναι ο ασπασμός του Θεού στη ψυχή που αγαπά και παραδέχεται για παιδί του! Ποιό γνήσιο παιδί του Θεού μπορεί να αποστρέψει το πρόσωπό του από ένα τέτοιο ασπασμό;
( Ι. Κ. Κορναράκη, Ψυχολογία και πνευματική ζωή, εκδ. Ορθόδοξος Κυψέλη, Θεσ/νίκη, σ. 94-100)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου